μωυσης από 2.06.42 εως 2.13.45
ΜΩΥΣΗΣ ΑΠΌ 35.30 κ.εξ
Κλήση Μωυσή γνωρίσματα αποκάλυψης
- ιστορικό γεγονός: γνωστός ο Θεός μέσα από την εμπειρία της σωτηρίας από τον Αιγυπτιακό ζυγό
- οι μεσολαβητές μεταξύ Θεού και ανθρώπων γνωστοί : Μωυσής
- δεν περιορίζεται στη διδασκαλία ενός μόνο ιδρυτή, αλλά αναπτύσσεται σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα κ πριν τον Μωυσή και μετά από αυτόν απλώνεται χρονικά
- ο Θεός λαμβάνει την πρωτοβουλία επικοινωνίας με τον ανθρώπο
- η αποκάλυψή του δεν περιέχει κοσμολογικές και μεταφυσικές θεωρίες όπως πχ.οι Βέδες τα ιερά βιβλία του Ινδουισμού
- η Αποκάλυψη όχι προϊόν φιλοσοφικού στοχασμού (Πλάτων , Αριστοτέλης) ή φωτισμού όπως στην περίπτωση του Βούδα
- ειναι βιωματική εμπειρία
Ο Μωυσής του Μιχαήλ Άγγελου. Το άγαλμα λαξεύτηκε το 1513 για τον τάφο του πάπα Ιουλίου Β΄ και είναι τοποθετημένο στο μαυσωλείο του Σαν Πιέτρο ιν Βίνκολι στη Ρώμη.
ΤΙ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ Ο ΘΕΟΣ
- τα σχέδιά του για τη σωτηρία του λαού του
- το όνομά του : ο ίδιος καταδέχεται να ονομαστεί ουσιαστικά ονομάζεται ''είμαι ελεύθερος''. η αποκάλυψη ειναι δική του. Δεν ονομάζεται από τον άνθρωπο , από τον Μωυσή
- γνωστοποιεί την αποστολή του Μωυσή
- του δίνει δύναμη να την εκπληρώσει
H METAΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΤΙ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΜΕ ΤΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ
- Η σκηνή θυμίζει τις θεοφάνειες που είδαν ο Μωυσής (όρος Σινά ) και ο Ηλίας (όρος Χωρίβ)
- Οι τρεις μαθητές που ειναι μαζί του ειναι αυτοί που θα ειναι μάρτυρες της αγωνίας του στη Γεσθημάνη
- Η φωνή επικυρώνει την αποκάλυψη που έκανε ο Ιησούς στους μαθητές του, μεταμορφωμένος από τη δόξα του Θεού.
- Προεικονίζει το γεγονός του Πάσχα , το οποίο διά του σταυρού θα οδηγήσει τον Χριστό στο αποκορύφωμα της δόξας του. Το πέρασμα από την οδύνη και τον θάνατο ειναι προϋπόθεση για την είσοδο στην δόξα
- Η προκαταβολική εμπειρία της δόξας του Χριστού αποσκοπεί στο να στηρίξει τους μαθητές για τη συμμετοχή τους στο μυστήριο του Σταυρού (Πηγή: Pds, ''Μεταμόρφωση'', Λεξικό Βιβλικής Θεολογίας, Άρτος Ζωής, Αθήνα, 1980, σt.653-654)
- Η αναφορά σε πρόσωπα από την Παλαιά Διαθήκη τοποθετεί τον Ιησού στην Ιουδαϊκή σωτηριολογική ιστορία (Σάντερς, Το ιστορικό πρόσωπο του Ιησού, εκδ. φιλίστωρ, 1998, σ.149)
η ζωη του Ιησου η μεταμορφωση από το 55.40 κ. εξ
RAFFAELLO SANZIO
Μια από τις αναγνώσεις του πίνακα επικεντρώνεται στα πλαίσια μιας ακόμη διχοτόμησης· που αφορά τον κόσμο Στο πάνω μέρος του ζωγραφικού πίνακα, κυριαρχούν τα γαλήνια πρόσωπα, το φως και τα χρώματα, μια συμμετρία στη σύνθεση και μια ισορροπία που εκφράζουν και φανερώνουν τη λυτρωτική δύναμη του θείου στοιχείου και την γαλήνη με την οποία συνεπάγεται η πίστη στους κανόνες του Θεού, ενώ στο κάτω μέρος, κυριαρχεί η σύγχυση η έντονη κινητικότητα και οι μεγάλες αντιθέσεις φωτός και σκιάς που συμβολίζουν τα ανθρώπινα μειονεκτήματα, την αβεβαιότητα της επίγειας ζωής, που οφείλεται τόσο στην ανομία όσο και την απουσία της πίστης.
Μια από τις αναγνώσεις του πίνακα επικεντρώνεται στα πλαίσια μιας ακόμη διχοτόμησης· που αφορά τον κόσμο Στο πάνω μέρος του ζωγραφικού πίνακα, κυριαρχούν τα γαλήνια πρόσωπα, το φως και τα χρώματα, μια συμμετρία στη σύνθεση και μια ισορροπία που εκφράζουν και φανερώνουν τη λυτρωτική δύναμη του θείου στοιχείου και την γαλήνη με την οποία συνεπάγεται η πίστη στους κανόνες του Θεού, ενώ στο κάτω μέρος, κυριαρχεί η σύγχυση η έντονη κινητικότητα και οι μεγάλες αντιθέσεις φωτός και σκιάς που συμβολίζουν τα ανθρώπινα μειονεκτήματα, την αβεβαιότητα της επίγειας ζωής, που οφείλεται τόσο στην ανομία όσο και την απουσία της πίστης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου